ביתו של אדם הוא הרבה יותר מסך הצרכים הפונקציונלים הניתנים לכימות ומדידה, הוא המקום שלו, האינטימי המיוחד רק לו.
טבעי ונכון שיבואו בו לדי ביטוי מאוויו הכמוסים.
תפקידו של האדריכל
איך מצליחים להביא לידי ביטוי בעולם תלת ממדי רצונות שונים ומורכבים? איך משלבים בין מגבלות השטח והתקציב לבין מאווייו הכמוסים של האדם לגבי הבית?
האם אפשר לחבר בין קצוות ה מנוגדים? ואיך עושים את זה?
דוגמה לשני קצוות מנוגדים היא הארכיטקטורה של בית בערים עתיקות כגון צפת, ירושלים (תמונה מס' 1) ודומותיהן,
מחד - ארכיטקטורה של מסתורין - כל מי שטייל פעם בערים כגון צפת מכיר את התחושה של משהו עמוק ואינטימי, פינות נסתרות, מדרגות רחבות ומאורכות שמובילות לסמטה צרה, שפותחת זווית ראיה לחצר פנימית וכדומה -
הדברים אינם נצפים באופן מיידי אלא בשכבות, כשהאחת מסתירה את השנייה.
לעומת בית באזור פתוח הצופה למדבר - בית ש"ירצה" להיות פתוח למרחבים סביבו ולנהל איתם דו שיח מתמיד בהיר וגלוי.
איך פותרים את הקונפליקט הזה?
אחד הפתרונות במקרה זה יהיה ליצור בעת ובעונה אחת מבנה שיש בו גם הסתרה וגם פתיחות!
למשל, הכניסה לבית מוסתרת להולך ברחוב ומה שגלוי הוא רק רחבה מקדימה שממנה נמשכות מדרגות רחבות וארוכות שמובילות את המבט המפתה את הדמיון.
שאר חלקי המבנה אינם נצפים באופן מיידי אלא תוך כדי תנועה. מצד שני הציר המרכזי הכולל את המבואה ופינת האוכל מלווה בקיר אבן ייחודי שמתחיל עוד בגן מאחור ופורץ קדימה יחד עם כל הגוש המרכזי, כרוצה להתאחד עם המרחב...
מגוון של רצונות ומאוויים
איך מגלים אותם? איך מצליחים להביא לידי ביטוי בעולם תלת ממדי רצונות שונים ומורכבים ולשלב בינהם באופן זורם, נעים, כך שתיווצר תחושה כאילו נוצרו יחד מאז ומעולם?
להתחיל מהרעיון
ראשית יש לערוך רשימה, הכללת את כל הצרכים המשפחתיים.
צריך גם לחלום, לחשוב מה אנחנו אוהבים, איזה ריחות, צבעים וחומרים "עושים לנו את זה".
בשונה מהתפיסה השכיחה שמתרכזת בעיקר בצרכים, בגדלים ובכמויות, ולעיתים רואה בהם את חזות הכול, כדי להתחיל נכון חשוב לעסוק קודם כל באיכות, במהות האמיתית, במה שאיננו מובע באופן מיידי, בתחושות שהן אולי עמוקותפנימיות יותר אך דווקא הן מביעות את המהות האמיתית שלנו.
אדריכל מנוסה יצליח לשזור מבעד לכל הפרטים הרבים ואף מנוגדים חוט שיהווה את עמוד השדרה של הבית, הוא יצליח בעזרתכם לגלות את הרעיון שמיוחד לכם.
אין זה משנה אם מדובר במבנה ציבור, בוילה פרטית, במשרד, או בעיצוב חלל מסוים בדירה.
אחד מגדולי האדריכלים בכל הזמנים פרנק לויד רייט נהג לומר לתלמידיו:
"אל תתחילו לשרטט אפילו לא קו אחד לפני שהבניין חי בראשכם, שולחן השרטוט רק יגביל אתכם".
בניין צריך לקום קודם כל במחשבה, ברעיון, ורק אח"כ לקבל את מכלול הפרטים העצום שמרכיב אותו.
בהצלחה!
טבעי ונכון שיבואו בו לדי ביטוי מאוויו הכמוסים.
תפקידו של האדריכל
איך מצליחים להביא לידי ביטוי בעולם תלת ממדי רצונות שונים ומורכבים? איך משלבים בין מגבלות השטח והתקציב לבין מאווייו הכמוסים של האדם לגבי הבית?
האם אפשר לחבר בין קצוות ה מנוגדים? ואיך עושים את זה?
דוגמה לשני קצוות מנוגדים היא הארכיטקטורה של בית בערים עתיקות כגון צפת, ירושלים (תמונה מס' 1) ודומותיהן,
מחד - ארכיטקטורה של מסתורין - כל מי שטייל פעם בערים כגון צפת מכיר את התחושה של משהו עמוק ואינטימי, פינות נסתרות, מדרגות רחבות ומאורכות שמובילות לסמטה צרה, שפותחת זווית ראיה לחצר פנימית וכדומה -
הדברים אינם נצפים באופן מיידי אלא בשכבות, כשהאחת מסתירה את השנייה.
לעומת בית באזור פתוח הצופה למדבר - בית ש"ירצה" להיות פתוח למרחבים סביבו ולנהל איתם דו שיח מתמיד בהיר וגלוי.
איך פותרים את הקונפליקט הזה?
אחד הפתרונות במקרה זה יהיה ליצור בעת ובעונה אחת מבנה שיש בו גם הסתרה וגם פתיחות!
למשל, הכניסה לבית מוסתרת להולך ברחוב ומה שגלוי הוא רק רחבה מקדימה שממנה נמשכות מדרגות רחבות וארוכות שמובילות את המבט המפתה את הדמיון.
שאר חלקי המבנה אינם נצפים באופן מיידי אלא תוך כדי תנועה. מצד שני הציר המרכזי הכולל את המבואה ופינת האוכל מלווה בקיר אבן ייחודי שמתחיל עוד בגן מאחור ופורץ קדימה יחד עם כל הגוש המרכזי, כרוצה להתאחד עם המרחב...
מגוון של רצונות ומאוויים
איך מגלים אותם? איך מצליחים להביא לידי ביטוי בעולם תלת ממדי רצונות שונים ומורכבים ולשלב בינהם באופן זורם, נעים, כך שתיווצר תחושה כאילו נוצרו יחד מאז ומעולם?
להתחיל מהרעיון
ראשית יש לערוך רשימה, הכללת את כל הצרכים המשפחתיים.
צריך גם לחלום, לחשוב מה אנחנו אוהבים, איזה ריחות, צבעים וחומרים "עושים לנו את זה".
בשונה מהתפיסה השכיחה שמתרכזת בעיקר בצרכים, בגדלים ובכמויות, ולעיתים רואה בהם את חזות הכול, כדי להתחיל נכון חשוב לעסוק קודם כל באיכות, במהות האמיתית, במה שאיננו מובע באופן מיידי, בתחושות שהן אולי עמוקותפנימיות יותר אך דווקא הן מביעות את המהות האמיתית שלנו.
אדריכל מנוסה יצליח לשזור מבעד לכל הפרטים הרבים ואף מנוגדים חוט שיהווה את עמוד השדרה של הבית, הוא יצליח בעזרתכם לגלות את הרעיון שמיוחד לכם.
אין זה משנה אם מדובר במבנה ציבור, בוילה פרטית, במשרד, או בעיצוב חלל מסוים בדירה.
אחד מגדולי האדריכלים בכל הזמנים פרנק לויד רייט נהג לומר לתלמידיו:
"אל תתחילו לשרטט אפילו לא קו אחד לפני שהבניין חי בראשכם, שולחן השרטוט רק יגביל אתכם".
בניין צריך לקום קודם כל במחשבה, ברעיון, ורק אח"כ לקבל את מכלול הפרטים העצום שמרכיב אותו.
בהצלחה!